به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۹۵

انتقاد روزنامه نروژی از زاکربرگ، مدیر فیسبوک


سردبیر روزنامه نروژی "آفتن‌پستن"، مارک زاکربرگ را به سوء استفاده از قدرت متهم کرده است. علت این اعتراض حذف عکسی از جنگ ویتنام در یکی از مطالب این روزنامه در فیسبوک بوده است.

نامه اسپن اگیل هانزن، سردبیر روزنامه نروژی "آفتن‌پستن" (Aftenposten) که در وبسایت این روزنامه منتشر شده است این‌گونه آغاز می‌شود: «مارک زاکربرگ عزیز، من در فیسبوک تو را دنبال می‌کنم ولی تو من را نمی‌شناسی.»
او در این نامه نگرانی خود از گستره قدرت بزرگترین شبکه اجتماعی و سرخوردگی و خشم از تصمیمات فیسبوک را ابراز کرده است. هانزن در این نامه مارک زاکربرگ را "بزرگترین ناشر جهان" خوانده و معتقد است که او از قدرت خود سوء استفاده می‌کند.
علت نوشتن این نامه گزارش آنلاینی است که روزنامه "آفتن‌پستن" بر صفحه خود در فیسبوک منتشر کرده بود. تصویر اول این مطلب که به عکاسی جنگ پرداخته، عکس شناخته‌شده‌ای از جنگ ویتنام بود که کیم فوک، دختر بچه‌ای ویتنامی را در حال فرار پس از یک حمله با ناپالم نشان می‌دهد.
اما تمرکز فیسبوک تنها بر روی برهنه بودن دختر بچه حاضر در عکس بوده است. شبکه اجتماعی فیسبوک در یک ایمیل به روزنامه نروژی اخطار داده و از آن‌ها خواسته بود که عکس را حذف یا شطرنجی کنند. پس از اعتراض عمومی نویسندگان این روزنامه، گردانندگان فیسبوک امکان ارسال مطلب از حساب کاربری روزنامه در فیسبوک را مسدود و عکس را حذف کردند.


هانزن در نامه سرگشاده خود در انتقاد از تصمیم فیسبوک نوشت: «با وجود اینکه من سردبیر بزرگترین روزنامه نروژ هستم متوجه شدم که تو (مارک زاکربرگ) امکان ایجاد محدودیت در تصمیم‌گیری‌های تحریریه‌‌ای من را داری.»
بر اساس قوانین فیسبوک تفاوتی میان عکس تاریخی جنگ و پورنوگرافی کودکان وجود ندارد. عکس مورد بحث از جنگ ویتنام نقش به سزایی در شکل‌گیری بحث‌های انتقادی درباره عملیات ارتش آمریکا در جنوب شرقی آسیا داشت.
هانزن خطاب به زاکربرگ می‌نویسد: «از نظر من، تو از قدرت خود سوء استفاده می‌کنی. برایم باورش سخت است که درباره این تصمیم زیاد فکر کرده باشی.»
دویچه وله